سیستم صندوق فروشگاهی یا پایانه فروش (POS) یک کامپیوتر کوچک است که نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی بر روی آن نصب شده و موجب سهولت و پیشبرد سریع کارها در فروشگاه‌های مختلف می‌شود. تمامی اطلاعات خرید و فروش روزانه و موجودی کالا بر روی این سیستم ثبت و ذخیره می‌شود و در نهایت با استفاده از آن می‌توان سود و زیان را محاسبه کرد. برای سهولت کار صندوق فروشگاهی می‌توان از تجهیزات جانبی مانند بارکد خوان، کشوی پول، کیوسک سفارش‌گیر و چاپگر فیش نیز استفاده کرد. استفاده از یک صندوق فروشگاهی فرآیند فروش و پردازش‌های مالی را سرعت می‌بخشد و در نهایت موجب رضایت بیشتر مشتریان شده و سود بیشتری برای صاحبان فروشگاه‌ها به همراه دارد.

هنگام انتخاب صندوق فروشگاهی برای کسب ‌و کار خود، آینده نگری داشته باشید و علاوه بر نیازهای فعلی و  نیازهای احتمالی فروشگاه خود را در نظر بگیرید. برای اینکه یک سیستم مناسب انتخاب کنید، قبل از خرید درباره بهترین و محبوب‌ترین صندوق های فروشگاهی تحقیق کنید. مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری سیستم مورد نظر را بررسی کنید. از صاحبان مشاغل مختلف که از این سیستم استفاده می‌کنند، استعلام بگیرید تا در نهایت بتوانید یک سیستم فروشگاهی ارزان و مناسب را خریداری نمائید.

 

نکات مهم در  خرید صندوق فروشگاهی ارزان

با توجه به افزایش قیمت‌ها در تمامی سطوح، برای اینکه بتوانیم یک صندوق فروشگاهی ارزان خریداری نمائید، باید یک سری نکات را مد نظر داشته و چشم بسته و بدون تحقیق خرید نکنید. با بررسی چند فاکتور مهم می‌توان بهترین و به صرفه‌ترین نوع صندوق فروشگاهی را خریداری کرد.

تناسب نوع صندوق با وسعت فروشگاه

در زمان خرید صندوق فروشگاهی، حتماً به ظرفیت فروش  و گستردگی فروشگاه توجه داشته باشید. به طور مثال صندوق‌های ECR قابلیت و ظرفیت به کارگیری در فروشگاه‌های بزرگ را ندارند. اگر کسب و کار کوچکی دارید، می‌توانید از این سیستم ارزان قیمت استفاده نمائید. اما برای یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ باید از سیستم‌های پیشرفته‌تر استفاده نمائید.

 

 

جنس بدنه (کیس)

بدنه یا کیس صندوق ‌های فروشگاهی معمولاً به دو صورت پلاستیکی یا آلومینیومی (فلزی) ساخته می‌شوند. بدنه پلاستیکی سبک‌تر و زیباتر است، اما بدنه فلزی، مقاومت بالاتر و قدرت خنک کنندگی بهتری دارد.

حافظه (هارد)

هارد محل ثبت و ذخیره سازی اطلاعات است و باید در انتخاب نوع آن دقت کافی داشته باشید. در حال حاضر هاردهای SSD سرعت بالاتری نسبت به هاردهای قدیمی دارند، اما از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.

 

میزان مقاومت

یکی از علل فرسودگی، استهلاک و خرابی زود هنگام تجهیزات الکترونیکی، نفوذ رطوبت و گرد و غبار به داخل آنها است. از این رو توصیه می‌شود، سیستمی را انتخاب کنید که در برابر نفوذ خاک، گرد و غبار و رطوبت (انواع مایعات)  از مقاومت مناسبی برخوردار باشد. مقاومت در برابر ضربه و ضد خش بودن نیز از جمله ویژگی‌های یک صندوق فروشگاهی مناسب است.

 

صفحه نمایش

در انتخاب صندوق فروشگاهی ابتدا انتخاب کنید که صفحه نمایش معمولی می‌خواهید یا لمسی (تاچ) . صفحات لمسی نیز در دو نوع لمسی مقاومتی و لمسی خازنی ارائه می‌شوند. صندوق‌های لمسی مقاومتی با یک شیء مانند خودکار یا قلم مخصوص و به صورت ضربه‌ای کار می‌کنند. صفحات لمسی خازنی مانند گوشی‌های موبایل، به حرارت حساس بوده و با انگشت دست کار می‌کنند.

قابلیت نصب نمایشگر دوم

نمایشگر دوم در سمت مشتری نصب می‌شود و می‌توان توسط آن فاکتور، یا تبلیغات محصولات فروشگاه را برای مشتری نمایش داد. اگر دوست دارید از این قابلیت استفاده نمائید، حتماً بررسی نمائید که صندوق فروشگاهی این ویژگی را داشته باشد.

درگاه‌های ارتباطی

برای برقرار ارتباط با صندوق فروشگاهی و یا اتصال تجهیزات مختلف به آن باید از پورت‌ استفاده شود. در حال حاضر از پورت یا درگاه‌های USB، Com، شبکه ، VGA و … بر روی سیستم‌های pos استفاده می‌شود. هرچه تعداد این پورت‌ها بیشتر و متنوع‌تر باشد، امکان اتصال تجهیزات بیشتر و کاربردهای بیشتر فراهم خواهد بود.

 

گارانتی و خدمات پس از فروش

قطعاً یکی از مهم‌ترین نکات در خرید صندوق فروشگاهی، دارا بودن گارانتی معتبر و ارائه خدمات پشتیبانی مناسب است، تا در صورت بروز مشکل بتوانید از آن استفاده نمائید. بیشتر صندوق‌های pos با گارانتی 2 تا 3 سال ارائه می‌شوند.